|
|
|
Revue française de pédagogie, n°199/2017
L'histoire des disciplines : un champ de recherche en mutation
Revue française de pédagogie - Recherches en éducation
The history of disciplines: the reconfiguration of a research field
Thirty years after André Chervel's innovative article on the history of school subjects, this special issue aims to put into perspective the recent changes and trends in this field of research, which is now characterised by a growing interest in actors, i.e. those who "produce" the disciplines. It seeks to clarify the epistemological and methodological aspects of this evolution, resituating it in the broader field of research on curriculum and teaching content. The introduction thus questions the specificity of French historical scholarship in this research field, compared with the contributions of other disciplinary approaches, in France and abroad. Focusing on French post-elementary and secondary education in the 20th century, the special issue combines disciplinary and curricular perspectives. It seeks to highlight the multiplicity of actors involved in the design and organisation of school subjects or disciplinary fields - from practising teachers to minister’s advisers - as well as their different actions, both individual and collective. It places particular emphasis on the role of teachers in developing curricula and in asserting the legitimacy of their subjects in the school arena.
Dossier
Clémence Cardon-Quint & Renaud d'Enfert – L'histoire des disciplines : un champ de recherche en mutation
Jérémie Dubois – L'enseignement des langues étrangères sous la Troisième République : des disciplines en prise avec les relations internationales
Kévin Dubos – La Société des professeurs d'histoire et de géographie (SPHG) et ses membres (1910-1939) : acteurs et disciplines scolaires
Catherine Radtka – Écrire des manuels pour « une » discipline ? Les auteurs de manuels de sciences physiques et de sciences naturelles pour l'école moyenne dans la France des années 1950
Maryse Lopez – Les professeurs d'ENNA et leur rôle dans la structuration de la discipline « français » entre 1945 et 1960
Pierre Clément – Des disciplines en recomposition ? Heurs et malheurs d’une réforme du curriculum au collège (1988-1989)
Varia
Julien Danhier, Émilie Martin, Alejandra Alarcon-Henriquez, Rob Kaelen & Dirk Jacobs – Une ségrégation peut en cacher une autre. La répartition des élèves entre classes à prendre au sérieux
Notes critiques
Albero Brigitte, Yurén Teresa & Guérin Jérôme (dir.) – Modèles de formation et architecture dans l’enseignement supérieur. Culture numérique et développement humain (Bruno Garnier)
Devigne Matthieu – L’École des années noires. Une histoire du primaire en temps de guerre (Pierre Boutan)
Lessard Claude & Carpentier Anylène – Politiques éducatives. La mise en œuvre (Cintia Indarramendi)
Monnier Anne – Le temps des dissertations. Chronique de l’accès des jeunes filles aux études supérieures (Genève xixe-xxe) (Anne-Marie Chartier)
Payet Jean-Paul – École et familles. Une approche sociologique (Jessica Pothet)
Pierrot Alain, Carvalho Isabel & Medaets Chantal (dir.) – Domination et apprentissage. Anthropologie des formes de la transmission culturelle (Abdeljalil Akkari & Magdalena Fuentes)
Veillard Laurent – La formation professionnelle initiale. Apprendre dans l’alternance entre différents contextes (Laurent Fillietaz)
LA REVUE A REÇU
ABSTRACTS
Clémence Cardon-Quint
: 150659067
François Jacquet-Francillon, Philippe Bongrand, Olivier Coutarel, Jean-Yves Langaney, Clémence Cardon-Quint, Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
Entretiens Ferdinand Buisson
Contributions:
Clémence Cardon-Quint, Renaud (d') Enfert, Stéphane Lembré, Yves Verneuil
Clémence Cardon-Quint, Johannes Westberg
The financing of education brings into play a wide range of issues - economic, but also political, social and cultural - that are addressed by many disciplines. In the field of educational history, however, it has only intermittently attracted the attention of researchers.
Clémence Cardon-Quint, Renaud (d') Enfert
Clémence Cardon-Quint, Renaud (d') Enfert, Emmanuelle Picard
Histoire de l'éducation, n°142/2014
Les associations de spécialistes : militantisme et identités professionnelles (XXe-XXIe siècle)
Subject associations : militancy and professional identities (20th-21th century)
In this issue of Histoire de l'éducation, the thematic part examines the way these associations contribute to the construction of a shared professional culture constitutive of professional identities, and participate in the governance of the educational system
|
|