Français | English
L'orientation scolaire : choisir ou s'adapter ?

L'orientation scolaire : choisir ou s'adapter ?


Entretiens Ferdinand Buisson



Loin d'aborder uniquement les métiers et les formations en milieu scolaire, l'orientation doit de plus en plus composer avec le renouvellement de questions classiques (faut-il promouvoir le remplissage des filières, au risque de reproduire leur composition sociale ? Doit-on inciter les élèves à anticiper leur professionnalisation, et soumettre ainsi le système éducatif aux évolutions projetées des marchés du travail ?) comme avec l'émergence d’interrogations plus récentes en matière d’inégalités sexuées de parcours, d’autocensure des élèves de milieux populaires, d’inclusion scolaire et professionnelle des élèves en situation de handicap…

En individualisant leur accompagnement et en reconnaissant l’importance du développement personnel dans la fabrique des choix scolaires et de ce qu’ils autorisent, les conseillers d’orientation de l’Éducation nationale – devenus les psychologues de l’Éducation nationale depuis la circulaire d’avril 2017 – consolident à leur manière une conception psychologisante du « projet » de l’élève. Prescripteurs d’orientations institutionnelles dans un secteur scolaire soumis au feu de la critique, ouvert à d’autres formes d’interventions, n’illustrent-ils pas une mission et un « métier impossible » dans une conjoncture où l’institution scolaire n’en finit pas de chercher à se recomposer ?

Hélène Buisson-Fenet
lien IdRef : 059638079

Contributions:

Ariane Azéma, Pierre Champollion, Dominique Coursodon, Leila Frouillou, Magali Hardouin, Christine Lauer, Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
Éducation et territoire : inégalités ou diversité ?
Education and territoriality : inequality or diversity?
Entretiens Ferdinand Buisson
This book brings together researchers specializing in the relationship between education and its territories, from rural schools to universities, as well as education officials, at national and local levels, who have been particularly involved in the territorial dimension of education.



Claire Schiff, Mathieu Ichou, Geneviève Mottet, Régis Guyon, Jean-Luc Vidalenc, Simon Keste, Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
École et migration : un accord dissonant ?
School and migration: a dissonant chord?
Entretiens Ferdinand Buisson



Alain Beitone, Géraldine Farges, Céline Granger, Frédérique Jarre, Pierre Périer, Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
Le métier d'enseignant : une identité introuvable ?
What identity for the teaching profession ?
Entretiens Ferdinand Buisson
The "teaching world" is an object of long-standing social and political fantasy. This book both reviews sociological knowledge about the teaching world and provides concrete examples of the challenge of teachers' professional identity.



Isabelle Ville, Rachel Gasparini, Laurence Bossy, Salomé Prudot, Véronique Montangerand, Nathalie Duponchel, Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
Entretiens Ferdinand Buisson



Hugues Draelants, Laetitia Progin, Annie Feyfant, Dominique Didier-Viforel, Éric Eberlin, Rémi Voisin, Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
L'autonomie de l'établissement, avec ou contre les enseignants ?
School autonomy, with or against the teachers ?
Entretiens Ferdinand Buisson
In France, debates on this subject alternately put autonomy as a weapon "against" teachers or as a means of "unlocking" them. By comparing reviews and experiences, this book proposes some operational approaches to foster interactions between academic research and professional practice on this critical issue.



Xavier Pons, Valérie Lincot, Caroline Brottet-Aiello, Marianne Woollven, Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
À quoi sert la comparaison internationale en éducation ?
What is the use of international comparisons in education ?
Entretiens Ferdinand Buisson
For years, it is noticed a growing attention for international comparisons, as opportunities for benchmarking of educational systems, for best or worst. What's the point of international comparisons in education ? How PISA and other international comparisons are understood and used ?



Éric Verdier, Xavier Sido, Maryse Lopez, Judith Rosenfeld, Jean-Pascal Kaplinsky, Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
Le lycée professionnel : relégué et avant-gardiste ?
Vocational French High-School : relegated and avant-guarde ?
Entretiens Ferdinand Buisson
Yet, vocational curriculum remains a default solution, often seen as a way to school or social relegation. The papers offer a full and diversified view of the key issues. They combine sociological and didactic approaches.



Yves Dutercq, Hélène Buisson-Fenet
Recherche et formation, n°78/2015
Les cadres de l'éducation
Managing schools in Europe
The actors in the school experience the tensions related to working conditions, the ambiguities of an institution's limited autonomy, and the overwhelming increase in administrative tasks.How can we analyze the collective work, and the shared responsibility of school's managerial staff in France and in Europe?



Olivier Coutarel, Jean-Yves Langaney, François Jacquet-Francillon, Philippe Bongrand, Clémence Cardon-Quint, Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
Le politique doit-il se mêler d'éducation ?
Do politics have to meddle in education ?
Entretiens Ferdinand Buisson