![](http://catalogue-editions.ens-lyon.fr/en/images/sp.gif) |
|
![](http://catalogue-editions.ens-lyon.fr/en/images/sp.gif) |
Revue française de pédagogie, n°220/2023
Justice, éducation, démocratie : recherches sur les « droits pédagogiques » d'après Basil Bernstein
Revue française de pédagogie - Recherches en éducation
Justice, education, democracy: research on "pedagogic rights" according to Basil Bernstein
This dossier builds on the model of "pedagogic rights" outlined by the British sociologist Basil Bernstein. The heuristic aspect of the model lies in the fact that, while it defends a three-dimensional conception of justice in education, it incorporates a central focus of reflection on the conditions of possibility for the cultural development, both individual and collective, of the powers to act and to think (the development of normativity, as the dossier proposes to reformulate the first of the three rights). This question constitutes an intrinsic dimension of justice as posed here and complementary to the two other dimensions relating to the issues of inclusion and, therefore, of "taking place" (second right), as well as to the possibilities of participation, and therefore of “taking part” (third right), in social mechanisms, structures and societies. From this point of view, the dossier shows how the model of pedagogic rights offers an opportunity to engage in debate with the best-known current theories of justice, which have trouble properly referring to the three rights (either through overemphasising or focusing on only one of the three) in line with the issues of redistribution and recognition. And how, above all, it provides the groundwork for a working tool likely to strengthen the empirical analysis of practices, doxas and educational policies and their evolution.
Dossier
Daniel Frandji – Justice, éducation, démocratie : dans le chantier théorique et empirique des « droits pédagogiques »
Jean-Yves Rochex – Au-delà du débat utilitarisme vs reconnaissance : développement de la normativité et individuation par les épreuves
Serge Ebersold – Société inclusive, droits pédagogiques et fonctions de l'accessibilité
Philippe Raimbault – Contrepoint. Les « droits pédagogiques » de Bernstein confrontés au droit de l'éducation
Sidonie Souvignet – La participation dans les pratiques pédagogiques aux « frontières » de l'école. Le cas d’une activité extrascolaire au prisme des droits pédagogiques
Sophia Stavrou, Célia Poulet & Iris Loffeier – Quand les droits pédagogiques se muent en devoirs. Hiatus dans la formation continue pour la réforme des pratiques professionnelles en santé
Anne Barrère – Contrepoint. Comprendre l’école contemporaine au travers des « droits pédagogiques » : mises au point, longue focale et hors champ
Basil Bernstein – Démocratie et Participation. Observations sur le thème de l’éducation et la démocratie
Varia
Amélie Duguet & Sophie Morlaix – Nature de l’engagement étudiant au cours du parcours universitaire : quelles différences entre les nouveaux arrivants à l’université et les étudiants en fin de cursus ?
Notes critiques
Audidière Sophie & Janvier Antoine (dir.) – « Il faut éduquer les enfants… » L'idéologie de l'éducation en question (Xavier Riondet)
Brody Aymeric, Chicharro Gladys, Colin Lucette & Garnier Pascale – Les « petits coins » à l'école. Genre, intimité et sociabilité dans les toilettes scolaires (Rachel Gasparini)
Chartier Anne-Marie – L'école et l'écriture obligatoire (Anna Cattan)
Moreau Pierre-François & Pouteyo Michaël – Fernand Deligny et la philosophie. Un étrange objet (Igor Krtolica)
La revue a reçu
Daniel Frandji
: 070992150
Contributions:
Daniel Frandji, Jean-Yves Rochex
Marc Demeuse, Daniel Frandji, David Greger, Jean-Yves Rochex
This second volume, which deals with the results of the EuroPEP comparative study, aims to improve understanding of what is happening with respect to these policies in eight European countries. It uses the analysis of transversal themes which emerge as key elements in the construction and evolution of the policies observed.
Marc Demeuse, Daniel Frandji, David Greger, Jean-Yves Rochex
This volume presents the first results from the EuroPEP study in which a comparative analysis was carried out of priority education policies (PEP) in eight European countries: England, Belgium, France, Greece, Portugal, Czech Republic, Romania, and Sweden.
|
|