|
|
|
RDST, n°12/2015
L'expérimental en sciences, réel ou virtuel ?
RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies
Labwork in science, real or virtual?
Studies focusing on labwork role were deeply explored during these last decades in several countries in Europe. Recently, the institutional context evolved. In fact, inquiry based science education (IBSE) was generalized in primary and secondary schools in Europe. In the same time, new technological possibilities appear that modify scientists experimental practices, with virtual experimentations and numerical assisted manipulations. Due to these recent evolutions it is relevant to think about actual and new problematics in science education related to experimental approach. International studies in science education are specifically focused on articulation between IBSE and experimental approach. The proposals included in this theme issue address the possible forms of empirical referent and the role of practical activities in science education learning. Another point study is the appropriation of the experimental approach by the students. Then the epistemological statute of the experiment in science teaching and its influence on teachers' action is also an important aspect of this issue.
Dossier
Patricia Marzin-Janvier, Isabelle Kermen
L'expérimental réel ou virtuel en classe de sciences
Géraldine Boivin-Delpieu, Karine Bécu-Robinault
Influence des postures épistémologiques sur l'action professorale : les phases de la Lune au cycle 3
Jean-Yves Cariou
Le statut épistémologique de l'expérience dans les nouvelles approches préconisées pour l'enseignement des sciences
Patricia Marzin-Janvier,
Étayer la conception expérimentale par des environnements informatiques : études en génétique
Réjane Monod-Ansaldi, Michèle Prieur, Isabelle Arbez, Agnès Golay,
Étayer la conception de protocoles expérimentaux par des élèves de CM2 pour évaluer l’entrée de l’eau dans la plante
Clément Maisch, Isabelle Kermen, Cécile de Hosson, Étienne Parizot,
Utiliser une simulation vidéo 3D pour approcher les concepts de la cinématique relativiste : étude de cas
Varia
Pascale Cappiello, Patrice Venturini
Rapports aux savoirs des sciences de la vie et de la Terre d’élèves de seconde générale
Jérémy Dehon, Philippe Snauwaert,
L’équation de réaction : une équation à plusieurs inconnues. Étude de productions d’élèves de 16-17 ans (grade 11) en Belgique francophone
Abdelkarim Zaid, Joël Lebeaume,
Une histoire de l’agrégation de mécanique : constitution et évolutions de la mécanique en tant qu’enseignement technologique (1968-2012)
Isabelle Kermen
: 118781367
Contributions:
David Cross, Isabelle Kermen
Merce Izquierdo, Isabelle Kermen
RDST, n°15/2017
Connaissances professionnelles didactiques pour l'enseignement des sciences et des technologies
Didactical professional knowledge for sciences and technologies education
The aim, in this issue, is to make an inventory of French studies that deal with didactical knowledge involved by teachers at work when teaching sciences or technologies. The purpose is to describe this knowledge, characterize its development or promote it.
|
|