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Phénoménologie et marxisme

Phénoménologie et marxisme

Perspectives historiques et legs théoriques

Edited by Pierre-François Moreau, Matteo Vincenzo Alfonso

La croisée des chemins



Les rapports entre marxisme et phénoménologie ont constitué un axe fondamental du débat culturel européen, dans les années 1960 et 1970. Dans la France de l'après-guerre, Sartre et Merleau-Ponty faisaient déjà référence, sur le plan de la fondation théorique, à la tradition phénoménologique de Husserl et de Heidegger, et sur le plan de l’engagement civil, au marxisme. Tran Duc Thao, élève de Merleau-Ponty, mettra en place dès 1951 une première synthèse de ces deux paradigmes dans son Phénoménologie et matérialisme dialectique. Onze années après, Jean-Toussaint Desanti reviendra sur l’exigence d’une convergence entre phénoménologie et marxisme. En Italie, puis en Allemagne, d’autres tentatives vont émerger. Ce volume a pour ambition de proposer une synthèse sur le sujet. Il vise également à promouvoir une première réflexion historique sur le courant philosophique qui, pendant au moins deux décennies, a occupé la scène intellectuelle, et à évaluer son héritage dans le débat contemporain.

Pierre-François Moreau
lien IdRef : 027037819


Pierre-François Moreau, Michaël Pouteyo
Fernand Deligny et la philosophie
Fernand Deligny and Philosophy
Un étrange objet
A strange object
La croisée des chemins
For more than sixty years, Deligny has built a body of work around children on the fringes. A work that inextricably links theory and practice, opportunities and attempts, writing and cinema. By a thought of both the immutable and the circumstantial; by a look that turns out – in an unusual sense – to be deeply and differently political.



Pierre-François Moreau
Feuillets



Ann Thomson, Pierre-François Moreau
La croisée des chemins
Modernity, from its origins, has accorded a key role to passions. Whether hostile to Reason or, on the contrary, favourable towards it, passions are dangerous and fascinating and bring out the role of the body, desire, language and the imagination in human nature.





Contributions:

Architectures de la raison
Mélanges offerts à Alexandre Matheron



Pierre-François Moreau
Astérion, n°23/2020
Matériaux du spinozisme
Materials of Spinozism
This dossier analyses how Spinoza reshapes the legacy of different traditions. For him, these legacies are in fact materials to be reworked: how does the Spinozist system deal with the classic questions of suicide, historical experience, divine omnipotence and human finitude?



Pierre-François Moreau, Raffaele Carbone, Chantal Jaquet
Spinoza-Malebranche
À la croisée des interprétations
At the Crossroads of Interpretations
La croisée des chemins
The relationship between Spinoza's and Malebranche's philosophies has rarely been approached head-on in a speculative comparison which explores both the ontology and theory of knowledge and ethics and politics. This book offers new research on this subject.



Pierre-François Moreau
Lectures de Michel Foucault
3. Sur les Dits et écrits
3. Sur les "Dits et écrits"
This volume is undoubtedly one of the first works to address the multitude of revisions, explanations and insights collected together in Michel Foucault's Dits et écrits, in 1994. How should one read this survey, which also provides frequent off-the-cuff commentary on the intellectual activity of Michel Foucault ?



Charles T. Wolfe, Pierre-François Moreau
Lire le matérialisme
Reading Materialism
La croisée des chemins
These essays focus on the problem of materialism in the history of philosophy, in different contexts, some classic, some less so (mind-body relations, the status of the brain, the issue of atheism, but also, dreams, embodiment; laughter and the emergence of a "new materialism" in contemporary thought)



Jacques-Louis Lantoine, Pierre-François Moreau
L'intelligence de la pratique
The Intelligence of Practice
Le concept de disposition chez Spinoza
The Concept of Disposition in Spinoza
La croisée des chemins
Unlike traditional and contemporary approches of dispositions, the philosophy of Spinoza proposes a deterministic and actualist definition. This book highlights the originality of this definition and shows that the concept is crucial for the philosophy of practice and anthropology of Spinoza.