|
|
|
Revue française de pédagogie, n°207/2019-2020
La LPPR et la réforme de l'enseignement supérieur et de la recherche : analyses critiques
Revue française de pédagogie - Recherches en éducation
The LPPR and the reform of higher education and research in France: critical analyses
Reflecting opposition to the Multi-Year Research Programming (LPPR) law in France, the Revue française de pédagogie brings together in this issue contributions from specialists in higher education and research from varied backgrounds: researchers studying transformations in this field, committed academics or activists, specialised journalists. By setting up a dialogue between these different points of view, the journal sets out to make a critical contribution to debate on this bill. The first two articles provide vital contextual information about the topic to which this issue is devoted: the article by Julien Barrier and Emmanuelle Picard synthesises the three main internal divisions within the academic profession which the LPPR has reignited, and the article by Anne Mascret analyses the reform between February 2019 and September 2020. Then articles by Christine Musselin, Thibaut Rioufreyt and Camille Noûs, and Philippe Blanchet set out the various elements of this law and their political and professional implications. The final contributions focus more specifically on the rationales behind the LPPR bill: increased competition in research (Barbara Stiegler and Christophe Pébarthe), recovery of its funding over time through the development of quantitative evaluation (Hugo Harari-Kermadec, Mélanie Sargeac and Camille Noûs), possible reinforcement of the tension between teaching and research (François Vatin).
Sciences en danger, revues en lutte
Dossier
Sylvain Doussot & Xavier Pons – La LPPR et la réforme de l'enseignement supérieur et de la recherche : analyses critiques
Julien Barrier & Emmanuelle Picard – Les universitaires, combien de divisions ? Lignes de fracture et transformations de la profession académique en France depuis les années 1990
Anne Mascret – LPPR : la défiance plus forte que la promesse de milliards supplémentaires
Christine Musselin – Les paradoxes de la LPPR ou pourquoi l'annonce de moyens supplémentaires est-elle source de résistances ?
Thibaut Rioufreyt & Camille Noûs – À la recherche de la LPPR. Mener l'enquête face à la gouvernementalité de l’insaisissable
Philippe Blanchet – Courir plus vite vers le précipice : la LPPR comme accélérateur de l’effraction néolibérale dans le service public de recherche et d’enseignement supérieur
Barbara Stiegler & Christophe Pébarthe – Gouverner, c’est détruire. Ou comment la LPPR détruit la recherche en la finançant
Hugo Harari-Kermadec, Mélanie Sargeac & Camille Noûs – Université : la fin d’un système ?
François Vatin – Enseignant/chercheur : un métier ou deux ?
Varia
Dylan Dachet, Daniel Faulx & Ariane Baye – Quels impacts du recours à l’analogie sur la mémorisation, la compréhension et le transfert d’un concept nouveau ? Étude expérimentale dans les classes de sciences
Ghislain Leroy – « Ateliers » et activités montessoriennes à l’école maternelle : quel profit pour les plus faibles ?
Positions, débats et controverses
Frédérique Letourneux, Juliette Mengneau, Anna Mesclon & Daniel Veron – Penser une réussite alternative à l’université. Requalifier les expériences enseignantes et étudiantes à partir de l’auto-socioanalyse
Notes critiques
Buisson-Fenet Hélène – Piloter les lycées. Le « tournant modernisateur » des années 1990 dans l’Éducation nationale (Sonia Revaz)
Périer Pierre – Des parents invisibles. L’école face à la précarité familiale (Dominique Glasman)
Simola Hannu, Kauko Jaakko, Varjo Janne, Kalalahti Mira & Sahlstrom Fritjof – Dynamics in Education Politics. Understanding and explaining the Finnish case (Yann Forestier)
Vézier Anne & Doussot Sylvain (dir.) – Les pratiques de récit pour penser les didactiques. Dialogue entre histoire et autres disciplines (français, mathématiques, sciences) (Bernard Schneuwly)
La revue a reçu
Abstracts
Table des articles, notes de synthèse et notes critiques parus en 2018
Xavier Pons
: 090315693
Xavier Pons, Sylvain Doussot
Xavier Pons, Valérie Lincot, Caroline Brottet-Aiello, Marianne Woollven, Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
Entretiens Ferdinand Buisson
For years, it is noticed a growing attention for international comparisons, as opportunities for benchmarking of educational systems, for best or worst. What's the point of international comparisons in education ? How PISA and other international comparisons are understood and used ?
Contributions:
Xavier Pons, Sylvain Doussot
Xavier Pons
This issue is the first to address the question of the regulatory changes currently at work in the French system at the "académie" level, the administrative divisions of the Ministry of Education headed by decentralised state authorities.
Xavier Pons, Sylvain Doussot
Sylvain Doussot, Xavier Pons
Xavier Pons, Sylvain Doussot
Xavier Pons
This issue asks a simple question: how do you understand and explain the permanence, disappearance or reappearance of the specific and age-old institutional body that is school inspection in various European education systems.
Xavier Pons, Sylvain Doussot
|
|