Français | English

Revue française de pédagogie, n°195/2016

Varia


Revue française de pédagogie - Recherches en éducation



VARIA

Lydie Heurdier-Deschamps & Pierre Clément - The origins of the National Council of Programs (1983-1990): instruments and actors of a new governance of the contents of lessons

Olivier Hoibian – The achievements of "school caravans": a global education program at the periphery of the French republican school system (1874-1934)

Ruggero Iori – The “inheritor” women in the social work training? Educational ambition and reclassement

POSITIONS, DEBATS ET CONTROVERSES

Georges-Louis Baron & Béatrice Drot-Delange – Informatics as a school subject in French primary education? A historical perspective

RESEARCH SYNTHESIS

Virginie Dupont & Dominique Lafontaine – Being assigned to highly performing groups is not always beneficial: impact of the class or school attended on academic self-concept

REVIEWS

Frier Catherine – Sur le chemin des textes. Comment s'approprier l’écrit de l’enfance à l’âge adulte (Dominique Bucheton)

Garnier Bruno & Kahn Pierre (dir.) – Éduquer dans et hors l’école. Lieux et milieux de formation. xviie-xxe siècle (Jérôme Krop)

Jadoulle Jean-Louis – Faire apprendre l’histoire. Pratiques et fondements d’une « didactique de l’enquête » en classe du secondaire (Anne Vézier)

Poucet Bruno & Valence David (dir.) – La loi Edgar Faure. Réformer l'université après 1968 (Fabienne Pavis)

Rayou Patrick (dir.) – Aux frontières de l’école. Institutions, acteurs et objets (Rachel Gasparini)

Troger Vincent, Bernard Pierre-Yves & Masy James – Le baccalauréat professionnel : impasse ou nouvelle chance ? Les lycées professionnels à l’épreuve des politiques éducatives (José Rose)

Zaouche Gaudron Chantal – Enfants de la précarité (Jean-Paul Delahaye)

RECEIVED BY THE RFP

ABSTRACTS