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Inclure le handicap, recomposer l'école ?

Inclure le handicap, recomposer l'école ?


Entretiens Ferdinand Buisson



La loi du 11 février 2005, qui consacre le passage de l'intégration à l'inclusion des personnes en situation de handicap, est devenue emblématique dans le champ scolaire. En France, le nombre d'élèves handicapés scolarisés en milieu ordinaire a connu une progression de près de 80  % depuis 2006. Mais l'école peut-elle s'adapter à tout type de déficience ? Jusqu’où le cadre institutionnel, et les professionnels qui le font « tenir » au quotidien, peut-il s’adapter aux exigences de la différenciation pédagogique que nécessitent ces élèves  ? Faut-il dès lors inventer de nouveaux métiers d’accompagnement des parcours  ? Ou enrichir le curriculum de formation de manière à mieux outiller les enseignants  ? Et du côté des élèves et de leurs familles, quels types d’expériences scolaires le handicap peut-il susciter  ? Le fonctionnement à la fois public et intime de l’institution scolaire ouvre ainsi de nouvelles pistes et catégories d’analyse pour penser notre société à l’épreuve (civique) de la diversité et de l’altérité.

Ce cinquième opus des Entretiens Ferdinand Buisson propose des pistes opérationnelles et favorise les interactions entre recherches universitaires et pratiques professionnelles sur cette question sensible.

Ont contribué à ce volume : Véronique Montangerand, Nathalie Duponchel, Isabelle Ville, Rachel Gasparini, Laurence Bossy et Salomé Prudot

Hélène Buisson-Fenet
lien IdRef : 059638079

Contributions:

Hélène Buisson-Fenet, Régis Guyon
Entretiens Ferdinand Buisson



Hélène Buisson-Fenet, Régis Guyon
L'orientation scolaire : choisir ou s'adapter ?
School careers guidance: choice or adaptation?
Entretiens Ferdinand Buisson
Far from dealing solely with careers and training in the school environment, career guidance is increasingly having to deal with the renewal of traditional issues, as well as with the emergence of questions about gendered inequalities , the self-censorship of students from working-class backgrounds, and educational and professional inclusion.



Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
Éducation et territoire : inégalités ou diversité ?
Education and territoriality : inequality or diversity?
Entretiens Ferdinand Buisson
This book brings together researchers specializing in the relationship between education and its territories, from rural schools to universities, as well as education officials, at national and local levels, who have been particularly involved in the territorial dimension of education.



Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
École et migration : un accord dissonant ?
School and migration: a dissonant chord?
Entretiens Ferdinand Buisson



Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
Le métier d'enseignant : une identité introuvable ?
What identity for the teaching profession ?
Entretiens Ferdinand Buisson
The "teaching world" is an object of long-standing social and political fantasy. This book both reviews sociological knowledge about the teaching world and provides concrete examples of the challenge of teachers' professional identity.



Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
L'autonomie de l'établissement, avec ou contre les enseignants ?
School autonomy, with or against the teachers ?
Entretiens Ferdinand Buisson
In France, debates on this subject alternately put autonomy as a weapon "against" teachers or as a means of "unlocking" them. By comparing reviews and experiences, this book proposes some operational approaches to foster interactions between academic research and professional practice on this critical issue.



Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
À quoi sert la comparaison internationale en éducation ?
What is the use of international comparisons in education ?
Entretiens Ferdinand Buisson
For years, it is noticed a growing attention for international comparisons, as opportunities for benchmarking of educational systems, for best or worst. What's the point of international comparisons in education ? How PISA and other international comparisons are understood and used ?



Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
Le lycée professionnel : relégué et avant-gardiste ?
Vocational French High-School : relegated and avant-guarde ?
Entretiens Ferdinand Buisson
Yet, vocational curriculum remains a default solution, often seen as a way to school or social relegation. The papers offer a full and diversified view of the key issues. They combine sociological and didactic approaches.



Yves Dutercq, Hélène Buisson-Fenet
Recherche et formation, n°78/2015
Les cadres de l'éducation
Managing schools in Europe
The actors in the school experience the tensions related to working conditions, the ambiguities of an institution's limited autonomy, and the overwhelming increase in administrative tasks.How can we analyze the collective work, and the shared responsibility of school's managerial staff in France and in Europe?



Hélène Buisson-Fenet, Olivier Rey
Le politique doit-il se mêler d'éducation ?
Do politics have to meddle in education ?
Entretiens Ferdinand Buisson