 |
|
 |
RDST, n°24/2021
L'enseignement et l'apprentissage des sciences et des technologies dans l'enseignement supérieur
RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies
Teaching and learning science and technologies in higher education
When teaching science in higher education is facing important challenges and is undergoing profound changes, and when it is the focus of questioning by both practitioners and educational researchers, this issue returns to an order of education in which didactics has been interested since its emergence, and which has since been less explored compared to the primary and secondary orders. Among the articles presented here, physical science is the most represented matter compared to biology. Two other disciplines are now being researched: chemistry and computer science. Along with an opening to explore more disciplines and institutions, there is a shift in focus. Whereas originally, in France, work in science didactics on higher education was mainly concerned with students, the majority of the articles in the dossier relate to teachers, and only one concerns students. The articles on teachers deal with themes that appeared very early in the research in science education: practical work and the experimental approach, models and modelling, digital technology, reference and teaching disciplines/practices. At the same time, the appropriation of tools from didactic research by teachers and their professional development appear.
Dossier
Laurence Maurines et Patricia Marzin-Janvier, La formation et le développement pédagogique des enseignants-chercheurs en sciences et technologies : un champ à explorer
Laurence Maurines et Magali Fuchs-Gallezot, Un scientifique peut-il être croyant ? Enquête exploratoire auprès d'étudiants entrant en première année d'étude universitaire en science
Clément Crastes et Laurence Maurines, Enseigner l’écoulement interne d’un fluide en France et aux Etats-Unis : modèles et contextes au travers des pratiques déclarées d’enseignants du supérieur
Sophie Canac, Sandra Javoy et Isabelle Kermen, Travaux pratiques de chimie en première année d’université : tâches étudiantes et pratiques enseignantes dans trois universités
Myriam Régent-Kloeckner, L’aide à l’acculturation disciplinaire universitaire : étude de pratiques enseignantes du supérieur en biologie
Béatrice Drot-Delange, Anita Messaoui, Malika More et Françoise Tort, Place et rôle des ressources dans l’identification des pratiques de référence par des enseignants d’informatique en IUT
Claire Wajeman, Isabelle Girault, Christian Hoffmann, Maëlle Planche, Nadine Mandran et Cédric d'Ham, Guider l’enseignement d’une démarche expérimentale avec un environnement informatique : étude de cas en école d’ingénieur
Cécile de Hosson et Florence Hélias, La théorie des deux mondes, un outil d’analyse d’une pratique enseignante innovante à l’université : le cas de l’enseignement de la physique par l’escalade
Isabelle Kermen
: 118781367
Contributions:
David Cross, Isabelle Kermen
Merce Izquierdo, Isabelle Kermen
RDST, n°15/2017
Connaissances professionnelles didactiques pour l'enseignement des sciences et des technologies
Didactical professional knowledge for sciences and technologies education
The aim, in this issue, is to make an inventory of French studies that deal with didactical knowledge involved by teachers at work when teaching sciences or technologies. The purpose is to describe this knowledge, characterize its development or promote it.
Patricia Marzin, Isabelle Kermen
RDST, n°12/2015
L'expérimental en sciences, réel ou virtuel ?
Labwork in science, real or virtual?
The proposals included in this theme issue address the possible forms of empirical referent and the role of practical activities in science education learning. Another point study is the appropriation of the experimental approach by the students.
|
|