 |
|
 |
RDST, n°24/2021
L'enseignement et l'apprentissage des sciences et des technologies dans l'enseignement supérieur
RDST - Recherches en didactique des sciences et des technologies
Teaching and learning science and technologies in higher education
When teaching science in higher education is facing important challenges and is undergoing profound changes, and when it is the focus of questioning by both practitioners and educational researchers, this issue returns to an order of education in which didactics has been interested since its emergence, and which has since been less explored compared to the primary and secondary orders. Among the articles presented here, physical science is the most represented matter compared to biology. Two other disciplines are now being researched: chemistry and computer science. Along with an opening to explore more disciplines and institutions, there is a shift in focus. Whereas originally, in France, work in science didactics on higher education was mainly concerned with students, the majority of the articles in the dossier relate to teachers, and only one concerns students. The articles on teachers deal with themes that appeared very early in the research in science education: practical work and the experimental approach, models and modelling, digital technology, reference and teaching disciplines/practices. At the same time, the appropriation of tools from didactic research by teachers and their professional development appear.
Dossier
Laurence Maurines et Patricia Marzin-Janvier, La formation et le développement pédagogique des enseignants-chercheurs en sciences et technologies : un champ à explorer
Laurence Maurines et Magali Fuchs-Gallezot, Un scientifique peut-il être croyant ? Enquête exploratoire auprès d'étudiants entrant en première année d'étude universitaire en science
Clément Crastes et Laurence Maurines, Enseigner l’écoulement interne d’un fluide en France et aux Etats-Unis : modèles et contextes au travers des pratiques déclarées d’enseignants du supérieur
Sophie Canac, Sandra Javoy et Isabelle Kermen, Travaux pratiques de chimie en première année d’université : tâches étudiantes et pratiques enseignantes dans trois universités
Myriam Régent-Kloeckner, L’aide à l’acculturation disciplinaire universitaire : étude de pratiques enseignantes du supérieur en biologie
Béatrice Drot-Delange, Anita Messaoui, Malika More et Françoise Tort, Place et rôle des ressources dans l’identification des pratiques de référence par des enseignants d’informatique en IUT
Claire Wajeman, Isabelle Girault, Christian Hoffmann, Maëlle Planche, Nadine Mandran et Cédric d'Ham, Guider l’enseignement d’une démarche expérimentale avec un environnement informatique : étude de cas en école d’ingénieur
Cécile de Hosson et Florence Hélias, La théorie des deux mondes, un outil d’analyse d’une pratique enseignante innovante à l’université : le cas de l’enseignement de la physique par l’escalade
Yann Lhoste
: 134244060
Contributions:
Joël Bisault, Yann Lhoste
RDST, n°22/2020
Les sciences et les technologies pour les élèves de 2 à 6 ans
Science and technology education for 2 to 6 year olds
Research on the scientific and technological education of very young pupils has been developing significantly in recent years in France and in other countries. However, this research is still limited compared to that on older pupils. The articles provide some answers in these three directions, and also point to questions that are still open;
Yann Lhoste, Christian Orange
Pascale Pomares Brandt, Yann Lhoste
RDST, n°7/2013
L'éducation scientifique et technologique : quelles évolutions ?
Yves Girault, Yann Lhoste
|
|