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Revue française de pédagogie, n°207/2019-2020
La LPPR et la réforme de l'enseignement supérieur et de la recherche : analyses critiques
Revue française de pédagogie - Recherches en éducation
The LPPR and the reform of higher education and research in France: critical analyses
Reflecting opposition to the Multi-Year Research Programming (LPPR) law in France, the Revue française de pédagogie brings together in this issue contributions from specialists in higher education and research from varied backgrounds: researchers studying transformations in this field, committed academics or activists, specialised journalists. By setting up a dialogue between these different points of view, the journal sets out to make a critical contribution to debate on this bill. The first two articles provide vital contextual information about the topic to which this issue is devoted: the article by Julien Barrier and Emmanuelle Picard synthesises the three main internal divisions within the academic profession which the LPPR has reignited, and the article by Anne Mascret analyses the reform between February 2019 and September 2020. Then articles by Christine Musselin, Thibaut Rioufreyt and Camille Noûs, and Philippe Blanchet set out the various elements of this law and their political and professional implications. The final contributions focus more specifically on the rationales behind the LPPR bill: increased competition in research (Barbara Stiegler and Christophe Pébarthe), recovery of its funding over time through the development of quantitative evaluation (Hugo Harari-Kermadec, Mélanie Sargeac and Camille Noûs), possible reinforcement of the tension between teaching and research (François Vatin).
Sciences en danger, revues en lutte
Dossier
Sylvain Doussot & Xavier Pons – La LPPR et la réforme de l'enseignement supérieur et de la recherche : analyses critiques
Julien Barrier & Emmanuelle Picard – Les universitaires, combien de divisions ? Lignes de fracture et transformations de la profession académique en France depuis les années 1990
Anne Mascret – LPPR : la défiance plus forte que la promesse de milliards supplémentaires
Christine Musselin – Les paradoxes de la LPPR ou pourquoi l'annonce de moyens supplémentaires est-elle source de résistances ?
Thibaut Rioufreyt & Camille Noûs – À la recherche de la LPPR. Mener l'enquête face à la gouvernementalité de l’insaisissable
Philippe Blanchet – Courir plus vite vers le précipice : la LPPR comme accélérateur de l’effraction néolibérale dans le service public de recherche et d’enseignement supérieur
Barbara Stiegler & Christophe Pébarthe – Gouverner, c’est détruire. Ou comment la LPPR détruit la recherche en la finançant
Hugo Harari-Kermadec, Mélanie Sargeac & Camille Noûs – Université : la fin d’un système ?
François Vatin – Enseignant/chercheur : un métier ou deux ?
Varia
Dylan Dachet, Daniel Faulx & Ariane Baye – Quels impacts du recours à l’analogie sur la mémorisation, la compréhension et le transfert d’un concept nouveau ? Étude expérimentale dans les classes de sciences
Ghislain Leroy – « Ateliers » et activités montessoriennes à l’école maternelle : quel profit pour les plus faibles ?
Positions, débats et controverses
Frédérique Letourneux, Juliette Mengneau, Anna Mesclon & Daniel Veron – Penser une réussite alternative à l’université. Requalifier les expériences enseignantes et étudiantes à partir de l’auto-socioanalyse
Notes critiques
Buisson-Fenet Hélène – Piloter les lycées. Le « tournant modernisateur » des années 1990 dans l’Éducation nationale (Sonia Revaz)
Périer Pierre – Des parents invisibles. L’école face à la précarité familiale (Dominique Glasman)
Simola Hannu, Kauko Jaakko, Varjo Janne, Kalalahti Mira & Sahlstrom Fritjof – Dynamics in Education Politics. Understanding and explaining the Finnish case (Yann Forestier)
Vézier Anne & Doussot Sylvain (dir.) – Les pratiques de récit pour penser les didactiques. Dialogue entre histoire et autres disciplines (français, mathématiques, sciences) (Bernard Schneuwly)
La revue a reçu
Abstracts
Table des articles, notes de synthèse et notes critiques parus en 2018
Sylvain Doussot
: 142513016
Xavier Pons, Sylvain Doussot
Contributions:
Xavier Pons, Sylvain Doussot
Xavier Pons, Sylvain Doussot
Jean-Yves Rochex, Sylvain Doussot
Sylvain Doussot, Xavier Pons
Xavier Pons, Sylvain Doussot
Jean-Yves Rochex, Sylvain Doussot
Revue française de pédagogie, n°202/2018
Recherche, politique et pratiques en éducation : services rendus et questions posées d'un univers à l'autre /3
Educational research, policy and practice: services provided and questions posed between the different spheres /3
The reader will find analyses, reflection and testimonials on the complex and "intermittent" relationships between the worlds of research and political decision-making at both national and local.
Jean-Yves Rochex, Sylvain Doussot
Revue française de pédagogie, n°201/2017
Recherche, politique et pratiques en éducation : services rendus et questions posées d'un univers à l'autre /2
Educational research, policy and practice: services provided and questions posed between the different spheres /2
Based on a new call for papers, this issues (200 and 201) consist of articles by scholars and contributions from stakeholders from a range of backgrounds (experts, policy makers, activists etc.). The articles cover a wide variety of domestic and institutional situations including
Jean-Yves Rochex, Sylvain Doussot
Revue française de pédagogie, n°200/2017
Recherche, politique et pratiques en éducation : services rendus et questions posées d'un univers à l'autre
Educational research, policy and practice: services provided and questions posed between the different spheres
For its 200th issue, the Revue française de pédagogie, decided to take a fresh look at one the fundamental questions which have defined it since it was first published in 1967: the relationship between academic research, politics, administration and professional practice in education.
Xavier Pons, Sylvain Doussot
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